Als je een druk leven hebt met de kids, wil je of hoef je niet altijd op de lijn te letten. Maar soms wil je net even wat meer energie en als je daarbij een paar kilootjes verliest, is dat mooi meegenomen. En daarom zetten we graag even overzichtelijk op een rijtje welke dieettrends er nu zijn en hoe die werken. Dan kun je een keuze maken en nog meer genieten van deze lente-achtige dagen.

Glutenvrij Dieet

Om maar meteen met een van de grootste dieettrends te beginnen, starten we dit overzicht met het glutenvrij dieet. In de oorsprong is het bedoeld voor mensen met een gluten intolerantie en nu is het een echte hype. Het idee hierbij is dat je door glutenvrij te eten ook minder koolhydraten opneemt. En van koolhydraten zou je dik kunnen worden en buikklachten kunnen krijgen. In de kern is dit geen dieet om af te vallen.

Een van de dingen die je bij dit dieet niet mag, is gewoon brood. Je kunt dan wel speciale broodvervangers eten maar die zijn niet altijd zo smakelijk. Bij veel glutenvrije producten is de smaak een beetje wennen, de pasta/ macaroni is wel weer lekker bijvoorbeeld. Dit dieet is wat lastiger vol te houden als je veel uit eten gaat of bijvoorbeeld bij vrienden gaat eten. Het makkelijkst en lekkerste dat je kunt eten zijn salades, glutenvrije pasta (salade) maaltijden en bijvoorbeeld roerbak maaltijden. Mensen die het volgen zijn er enthousiast over omdat ze minder buikklachten hebben.

Vijf om twee vastendieet

Dit lijkt een ideaal dieet, je mag bij dit dieet 5 dagen per week normaal eten als je dan maar twee dagen in de week je calorie-gebruik tot 500 calorieën verlaagt. Het is wel zo dat deze vastendagen niet na elkaar mogen zijn. Je mag op de calorie-arme dagen de 500 calorieën eten zoals je wilt; alles in een keer of om de paar uur een heel klein beetje.

De crux is wel om op de normale dagen ook op je voeding te letten. Op die dagen moet je niet gaan compenseren en extra gaan eten. Ook kun je dan beter gezond gaan eten en sporten of extra bewegen. Met dit dieet kun je gewoon gezellige etentjes blijven plannen en uit gaan. De dag erna kun je dan een dieetdagje inplannen. Als je op een dieet-dag niet gaat sporten oid, is het makkelijker vol te houden. Omdat je maar twee dagen per week echt ermee bezig bent, kun je het langer volhouden en ben je ook de rest van de week gezonder aan het eten.

De methode van Mieke Kosters

Mieke Kosters heeft het boek; “ik ken mezelf en ben slank” geschreven. Mieke weet hoe belangrijk een goede mind-set bij het afvallen is en geeft daarvoor veel tips. Het doel daarbij is om je zelf weer in charge te laten zijn over wat je eet. Ze leert je daarbij echt anders denken. Bijvoorbeeld als je trek hebt, wijst Mieke je erop dat je moet kijken of dat honger is die echt vanuit je maag komt of meer alleen door je gedachten. Dat je uit gewoonte wat wilt eten maar dat je lichaam eigenlijk op dat moment geen behoefte aan voedsel heeft.

Ook brengt zij onder de aandacht dat het belangrijk is om ook van lekker slechte dingen te genieten als je dat maar met mate doet. Dus niet die hele zak paprikachips maar een handje. Zo krijg je later geen spijt van allerlei uitspattingen. Mieke Kosters is vooral succesvol met deze methode, haar recepten en menu’s zijn wellicht wat moeilijker in te passen in een druk gezinsleven.

Parttime vegetariër

Omdat veel mensen in Nederland veel meer eiwitten binnen krijgen dan ze nodig hebben en je van te veel eiwitten aankomt, kan dit dieet een goed begin zijn voor een wat eiwit-armer leven. Met dit dieet bouw je een vlees- en visloos bestaan op van 2 dagen in de week naar uiteindelijk 5 dagen in de week. Dat onder andere het milieu daar een beetje beter van wordt is dan meteen mooi meegenomen.

Je kunt de dagen dat je vlees/vis mag eten, bijvoorbeeld inzetten als je uit eten gaat, al kun je in restaurants ook wel steeds smakelijker vegetarisch eten. Let er wel op dat je dan wel voldoende noten, (biologische) zuivel of vleesvervangers eet. En met een beetje creativiteit kun je de heerlijkste vegetarische maaltijden maken. Het is daardoor makkelijker vol te houden omdat je niet echt heel streng op dieet bent.

BodieBoost

Deze methode komt erop neer dat eten wordt ingedeeld in groepen; eiwitten, zuivel, koolhydraten, groenten en fruit. Van elke van deze groep mag je twee producten per dag en van groenten mag je zelfs een onbeperkte hoeveelheid eten. Dit boek werkt ook met de bekende weekmenu’s, die je flexibel mag inzetten. Ze zijn meer een lijdraad voor de week, binnen de menu’s kun je onbeperkt wisselen van ingrediënten als je je maar aan het ‘groepen-systeem’ houdt.

Ook mag je tijdens dit dieet gewoon wat alcohol drinken en zelfs snoepen. Dit is omdat je dan het dieet makkelijker volhoudt. Bij deze methode hoort ook een eigen Facebookgroep. De mensen binnen deze groep steunen elkaar en dat kan je door de moeilijke momenten helpen. Ook kun je daar met je vragen terecht.

photo credit: JIGGS IMAGES via photopin cc

About The Author

Gaat graag voor een outdoor vakantie naar Schotland, Denemarken, Zweden of Noorwegen. Voor een citytripje even naar Parijs, New York of Berlijn. En voor het strand naar Ibiza of Curaçao. Met haar man, 2 kids en een rode je-weet-wel Kater, woont ze in Den Haag. Nu woont ze al weer een paar jaar met veel plezier in een lommerrijke Desperate Housewives-achtige buitenwijk. Dol op spelletjes, gezellige etentjes en miniatuurtjes.