Groeien, het immuunsysteem herstellen, schoolprestaties; goed slapen is belangrijk voor kinderen. Maar wat als jouw kind niet wil slapen? In dit artikel een paar tips en trucs voor kinderen die niet makkelijk in- of doorslapen.

Het moment dat kinderen ‘s avonds naar bed gaan, is een omslagpunt in de dag. Nadat de hele dag grotendeels in het teken van de kids heeft gestaan, is ‘s avonds de tijd aan jezelf. Ook voor je kind is bedtijd een belangrijk moment, waarbij ze de dag afsluiten en ontspannen om te gaan slapen. Als je kind makkelijk is slaap valt, is de kans groter dat het ‘s nachts goed doorslaapt. En dat is weer belangrijk voor de schoolprestaties, sportprestaties en het zelfvertrouwen de volgende dag.

Waarom is slapen belangrijk voor kinderen?
Slapen is belangrijk voor kinderen om gebeurtenissen van die dag een plaats te geven; informatie van overdag wordt opgeslagen in het langetermijngeheugen. Dit gebeurt vooral tijdens de diepe (REM-) slaap.  Het immuunsysteem herstelt en tijdens het slapen wordt bovendien een groeihormoon aangemaakt. Slapen helpt je kind dus bij het groeien.

Kind helpen bij inslaapproces
In slaap vallen is een geleidelijk proces. Allereerst bouwt het lichaam het hormoon adenosine op, dat ervoor zorgt dat je moe wordt en uiteindelijk ook in slaap valt. Om je kind goed te laten slapen, is het belangrijk dat de omstandigheden daarvoor goed zijn. Het kind is voorbereid op het slapen gaan, de omgeving is geschikt om te gaan slapen en er gebeurt niets wat het inslaapproces kan verstoren. Deze tips kunnen daarbij helpen.

  • De ideale slaapkamer is rustig, donker, niet te warm of te koud en heeft een prettig bed.
  • Het bed wordt (overdag) niet gebruikt als plek waar het kind naartoe wordt gestuurd als straf.
  •  Hanteer een vaste routine voor het slapengaan. Dit helpt het kind te ontspannen en klaar te zijn om te gaan slapen.
  • Zorg dat er niet te grote verschillen zitten tussen de bed- en opsta tijden doordeweeks en in het weekend of vakantie.
  • Gapen is slapen. Breng je kind (‘s avonds) meteen naar bed als het moe is
  • Laat je kind niet alvast op de bank in slaap vallen. Als je het daarna naar bed brengt, kan het weer wakker worden en te fit zijn om nog in slaap te vallen.
  • Leer je kind alleen in slaap te vallen. Weersta de neiging om erbij te blijven tot je kind slaapt.
  • Als je kind overdag goed beweegt en buiten speelt, slaapt hij ‘s nachts beter.
  • Vermijd spannende dingen op tv of wilde spelletjes een half uur voor het slapen gaan.
  • Zorg dat je kind niet met een te lege of volle maag naar bed gaat. Laat het eventueel nog een beetje water drinken.
  • Laat je kind geen slaapjes doen vroeg in de ochtend of laat op de dag.
  • Geef niet te veel toe aan verzoekjes van je kind vanuit het bed om nog meer drinken, meer verhaaltjes of kusjes.

Bedritueel voor slapen
Een vast ritueel helpt kinderen de dag rustiger af te sluiten en te begrijpen dat het bedtijd is. Dit doe je door iedere dag ongeveer dezelfde aspecten te herhalen. Bij kleuters kan dit bijvoorbeeld zijn;

– Tien minuten voordat het echt tijd is om het bedritueel te starten, aankondigen dat de kids zo naar bed gaan. Dit geeft kinderen de kans om af te ronden waar ze op dat moment mee bezig zijn. Na vijf minuten kan dit nog een keer herhaalt worden om er zeker van te zijn dat ze het gehoord hebben.

– Als het echt tijd is om naar de slaapkamer te gaan, laat dan de kinderen afsluiten waarmee ze bezig zijn en dit eventueel opruimen. Als het opruimen veel strijd oplevert, is het wellicht een idee om dat zelf even te doen als de kinderen naar bed zijn.

– Maak samen de slaapkamer gereed voor het slapen; bijvoorbeeld gordijnen dicht, de juiste knuffels in bed maar ook de kleding voor de volgende dag kan al worden klaargelegd. Je slaat twee vliegen in een klap; ‘s morgens minder strijd en ‘s avonds iets doen waarmee kinderen de dag kunnen afsluiten. Ook kun je nog even de dag doorspreken met je kind en kijken wat het bezighoudt.

– Daarna is het nog even tijd voor wassen, plassen en tandenpoetsen. Het is belangrijk dat ouders de tanden van de kids blijven poetsen tot het ongeveer 12 jaar is. Zo leren kinderen echt de juiste wijze van poetsen en je kunt zelf iedere dag goed zien hoe het gaat met de tanden van je kind.

– Tot slot is het tijd om een verhaaltje voor te lezen. Dit kan in het eigen bed maar het ook in het grote bed kunnen of een aparte stoel. Zo weet jouw kind ook dat het bed echt alleen is om in te slapen en niet om te spelen.

Goede bedtijd per leeftijd

  •  voor kinderen van 4 t/m 6 jaar is 18.30 tot 19.15 uur een goede bedtijd;
  • voor kinderen van 7 t/m 8 jaar is 19.30 tot 20.00 uur een goede bedtijd;
  •  voor kinderen van 9 t/m 10 jaar is 20.00 tot 20.30 uur een goede bedtijd;
  • voor kinderen van 11 t/m 12 jaar is 21.00 uur een goede bedtijd;
  • voor kinderen van 12 t/m 13 jaar is 21.00 tot 21.30 uur een goede bedtijd;
  • voor kinderen van 14 t/m 15 jaar is 21.30 tot 22.00 uur een goede bedtijd.

Persoonlijke tip: Slaapklets
Een leuk onderdeel om in het bedritueel van kinderen op te nemen is het boekje Slaapklets! van Gezinnig. Met dit boekje kan jouw kind de dag afsluiten op een originele manier. Het maakt ze bewust van de kleine alledaagse dingen. Hieronder een uitgebreide foto-impressie van het boekje. (Het is hier te bestellen voor 14,95.)

Slaapklets-van-Gezinnig-mijn-kind-wil-niet-slapenSlaapklets-van-Gezinnig-mijn-kind-wil-niet-slapenfoto (9

 

About The Author

Gaat graag voor een outdoor vakantie naar Schotland, Denemarken, Zweden of Noorwegen. Voor een citytripje even naar Parijs, New York of Berlijn. En voor het strand naar Ibiza of Curaçao. Met haar man, 2 kids en een rode je-weet-wel Kater, woont ze in Den Haag. Nu woont ze al weer een paar jaar met veel plezier in een lommerrijke Desperate Housewives-achtige buitenwijk. Dol op spelletjes, gezellige etentjes en miniatuurtjes.